Finally arrived in Melbourne

We waren niet van plan rechtstreeks naar Melbourne te rijden. Een rit die je vanuit Woonona, net onder Sydney (waar onze familie woont), in 10 uur zou kunnen doen. Maar dat we er 3 weken over zouden doen had ik ook niet gedacht. We namen onze tijd, omdat we onderweg zoveel moois tegenkwamen waar we even wat langer bij stil wilden staan.

De kust

Eerst reden we via de kust onder Wollongong richting Eden. Eden ligt aan de kust bijna onderin het Zuid-Oosten van Australië. Het eerste deel van onze route ging langs Jervis Bay, een grote baai aan de kust met prachtige natuur en stranden. In de zomervakantie, rond kerst in Nederland, is het daar druk met bezoekers. Gelukkig waren wij net na de vakantietijd. Ook proberen we altijd zoveel mogelijk de toeristische dorpjes te mijden, want daar is het vaak lastiger te kamperen (gratis ;-)) En wat is er nu mooier dan een (bijna) verlaten strand? Daarna kwamen we langs Batemans Bay, dat vonden wij niet zo heel bijzonder, maar de kust daarna was het echt prachtig. De zee is daar turquoise blauw en ongelofelijk helder en overal zagen we prachtige witte zandstranden en rotskusten. Wat wil een mens nog meer! We hebben een aantal dagen in Bermagui doorgebracht en zijn daarna doorgereden naar Pambula Beach net boven Eden. We zijn flink verwend met al die mooie en lege stranden. Dat wordt in Nederland wel weer even wennen.

Wil je de omgeving van Bermagui een beetje zien? Kijk deze video van mij in Blue Pool. Geweldig!

De bergen

Vanuit Pambula Beach zijn we de bergen ingereden. Je kunt natuurlijk ook een gemakkelijkere weg richting Melbourne rijden, maar ik was heel benieuwd naar de bekende Mt. Kosciuszko. Het enige gebied in Australië waar je kunt skiën in de Australische winter. Ook dat was het omrijden waard. Ik was wel even zenuwachtig of onze camperbus het wel vol zou houden in de bergen, maar ze bracht ons er goed doorheen. Af en toe gingen we bergop niet harder dan 20 km/u, maar ze heeft ons nog steeds nergens laten staan gelukkig. Ik ben nu helemaal fan van onze Toyota Hyace! Na prachtige uitzichten van de bergen te hebben gezien en een nacht in het natuurgebied rond Mt. Kosciuszko te hebben gekampeerd vertrokken we richting Thredbo, een bekend ski dorp en MTB dorp in de zomer. Ik word wel steeds jaloers als ik al die fietsers zie rijden. “Maar ja, je kunt niet alles!”

Mt. Kosciuszko
In de bergen met in de verte Mt. Kosciuszko

mountains rond Falls Creek

Zwemmen met de Japanese Triathlon profs

Thredbo ademt sport. Iedereen is daar aan het fietsen, wandelen of sporten. Dan begint het bij mij natuurlijk ook te kriebelen. Thredbo heeft ook een prachtig binnenzwembad. Omdat het de dag dat wij daar waren even wat minder weer was, gingen we daar ‘s ochtends zwemmen. Ik zag al twee Aziatische dames zwemmen onder begeleiding van wat coaches, dus ik was natuurlijk wel benieuwd wat voor training ze deden. Op een gegeven moment vroeg de coach (dat bleek later Darren Smith, een hele bekende Australisch triathlon coach te zijn) mij of ik een stukje wilde zwemmen voor hen. Hij vond mijn slag zo mooi. Nou, dat wilde ik wel natuurlijk. Haha. En zo kwam ik erachter dat hij het Japanse dames triathlon team aan het coachen was voor een paar weken. Dat vond ik wel interessant natuurlijk. Hij was heel aardig en na de training vertelde hij dat ze ‘s middags nog een zwemtraining gingen doen. Ik heb hem gevraagd of ik mocht komen kijken en dat vond hij prima. Dus onverwacht werd dat voor mij een leerzame dag, waar ik zelf ook nog een paar tips mocht geven. Leuk!

Even naar de garage

Na Thredbo ben je nog lang de bergen niet uit. We zijn verder gereden richting Bright. Bright is ook een bekend skidorp, maar ligt zo’n 200 kilometer verderop. Het was inmiddels hoog tijd om onze olie en oliefilter te vervangen, want we hadden alweer bijna 10.000 km gereden sinds de laatste vervanging. Vlak voor Bright kwamen we in het dorp Mt. Beauty. Daar vonden we een garage die de volgende dag al aan de slag kon. Die dag zelf zijn we weer het plaatselijke zwembad ingedoken, want het was prachtig weer. Op die manier blijven we gelijk een beetje schoon, want we kamperen vaak op plekken waar geen douches zijn. Maar helaas kwam de garage de dag erna met slecht nieuws. Onze remmen waren finaal afgesleten en echt hoog tijd toe aan vervanging. We wisten al wel dat ze niet zo goed meer waren, maar we hoopten dat ze nog even mee konden. Niet dus! Gelukkig kon dat de dag erop verholpen worden, dus dat was heel fijn. Nou, ik moet zeggen dat we eerder iets aan de remmen hadden moeten doen. Onze Toyota remt weer als een trein! Wat een verschil.

Mt. Beauty met achtergrond een meertje
Een dagje wachten in Mt. Beauty. Hoe erg is dat?

Richting Melbourne

Inmiddels zijn we in Frankston aangekomen 60 kilometer onder Melbourne. Na nog een prachtige rit langs Bright, Lakes Entrance (wat minder de moeite), Foster, Wilsons Promontory (een mooi maar heel toeristisch national park, omdat het maar 200 kilometer van Melbourne ligt en belachelijk duur om te overnachten 40 euro p.n.) uiteindelijk onze weg gevonden richting Melbourne. We moesten wel weer even wennen in de ‘bewoonde’ wereld te zijn. Het is hier zoveel drukker dan elders onderweg. We zijn dat helemaal niet meer gewend. Maar ja, wat wil je ook met een stad met 4 miljoen inwoners. Na Sydney, met 4,2 miljoen de grootste stad van Australië. En samen goed voor 35% van de hele bevolking. Dus wel logisch dat het in de rest van Australië zoveel rustiger is.
Next time meer over Melbourne en de rest van onze trip in het Zuiden van Australië. De tijd gaat zo snel, we hebben nog maar een paar weken om te genieten van dit mooie land. Ahhhh!

Door:
Trefwoorden:

2 Reacties op Finally arrived in Melbourne

1. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken……. ben stiekem wel een beetje jaloers hoor!!!! Geniet er nog maar even lekker van!!!!!

• Hoi Willeke,
      Dankjewel. Het is idd echt geweldig om zo’n lange reis te maken. En we zijn nog niet klaar hoor ;-). groetjes!