Kleine beestjes in Thailand

De rugzak is weer gepakt en we zijn vertrokken. Eindelijk weer een aantal weken naar de zon, zee, strand en onze camperbus. Rechtstreeks naar Australië vliegen was duurder dan een tussenstop in Thailand. Wat doe je dan? Low budget zoals wij zoveel mogelijk reizen, helemaal omdat we weer een aantal weken weggaan, nemen we die tussenstop van 10 dagen in Thailand natuurlijk. Helaas bleek dat toch niet zo heel goed idee. Waarom? Tja, dat komt door wat kleine beestjes (wordt vervolgd….)

Allebei nog blij met happy Christmas

Krabi het relaxte paradijs

Bangkok, een drukke en enorm grote stad is niet echt aan ons besteed. Ik besteed mijn tijd liever in de natuur of een rustig plekje. En omdat vliegen net zo duur was als de trein (30 euro p.p.), maar wel veel korter (1 uur ten opzichte van 12 uur) besloten we na aankomst in Bangkok gelijk door te vliegen naar Krabi town. Ik vond online een mooi plekje aan de zee in Ao Nam Mao, in een resort genaamd: Rimlay Village. Het is altijd nog afwachten of de foto’s op het wereldwijde net ook overeenkomen met de werkelijkheid, maar dit keer werden we niet teleurgesteld. We hadden een fijne bungalow met uitzicht op zee en een kleine zwembad op het resort. Het was er gelukkig ook niet volgepakt met toeristen, waar ik een beetje bang voor was rond de kerstperiode. Zelfs het kleine dorpje wat bestond uit 1 straat met wat huisjes, restaurantjes en een paar hotels was rustig en goedkoop. Voor zo’n 2-3 euro had je een heerlijke Thaise maaltijd inclusief een lekker “bring your own” koud biertje van de supermarkt aan de overkant. Die mocht je daar in het restaurantje gewoon opdrinken. Dat zou in Nederland nooit mogen. Heel fijn en we zijn het dorp bijna niet uitgeweest. Het was heerlijk bijslapen, een beetje rondzwemmen in de zee (als het vloed was, anders was de zee te laag) en af een toe een loopje in de omgeving.

uitzicht vanaf ons balkon
Eten in het restaurant Ao Nam Mao
Ao Nam Mao, Krabi omgeving

Ao Nang, het toeristen dorp

Maar ja, ik ga dan denken: “We moeten toch ook wat zien van de omgeving”. Onze Franse buurman, een golfleraar uit de buurt van Nice, zei dat hij een gezellige avond had gehad in Ao Nang, een populaire plaats 6 kilometer verderop. Dus wij waren wel nieuwsgierig en namen een van de vele lokale busjes, een soort truck met wat zitjes in de open achterbak. Voor een euro word je dan in het volgende dorp gedropt. Dus wij op naar Ao Nang. Maar het was me toch druk met toeristen daar: een dorp, met alleen maar café’s, restaurantjes en hotels. En smerig. Bah! Overal zag je plastic en viezigheid langs de kant van de weg liggen. Toerisme gaat daar blijkbaar voor de natuur, ontzettend jammer. Dat was echt niets voor ons. We zijn een keer langs het strand gelopen en daarna hebben we snel de bus weer terug genomen naar ons resort. Haha, dat was een snelle trip.

Blij-ei in het busje naar Ao Nang

Het laatste uitstapje naar Koh Samui

En dat was letterlijk bedoeld, want ook de trip naar Koh Samui was helaas niet zo’n goed idee. Ik denk dat dat ons laatste uitstapje OOIT daarheen is geweest. Ik had een romantisch idee van het eiland Koh Samui. Er wordt veel over geschreven en het leek mij wel leuk om met de ferry naar het eiland te gaan zo’n 5 uur reizen vanaf Krabi. Ondertussen konden we nog wat zien van Thailand. Bij het busstation werd verteld dat de ferries naar Koh Tao en Koh Phangan, 2 eilanden in de buurt van Koh Samui, niet gingen vanwege te hoge golven. “Gelukkig gaat onze ferry wel”: dachten we daar. Maar dat betekende niet dat het een fijne reis was, totaal niet. Hans heeft ongeveer het hele uur, die de reis op zee duurde, over de reling gehangen. Hij zag ongeveer groen, zo sneu. Ik had het iets beter, maar het had niet veel langer moeten duren. Op Koh Samui gekomen, trok de zeeziekte gelukkig wel snel weg, maar daar was een volgende teleurstelling. Van de natuur is daar niets meer over. Het eiland bestaat uit 1 weg rondom het eiland, verder zijn er alleen hotels, resorts en winkels. Niet echt romantisch, behalve als je in je resort zit met een mooi uitzicht op de zee. Alleen hou ik natuurlijk ook erg van rennen en fietsen, maar dat is daar eigenlijk alleen levensgevaarlijk. Op de enige weg die je daarvoor kunt nemen, rijden dag en nacht auto’s en scooters en er is geen fatsoenlijk loop- of fietspad. Heel jammer.

Uitzicht op zwembad van het resort Koh Samui

De kleine beestjes

We aten op Koh Samui een aantal keer in een klein lokaal restaurantje aan het einde van het straatje waar ons resort aan zat. Na 2 dagen ging het mis bij mij. Shit! Een dag op de wc toen was ik er wel klaar mee, wat immodium erin en gelukkig was het daarna weer ok. Hans had nergens last van, tot de dag erna, toen ging het helemaal mis bij hem. Dubbel shit! Alles kwam eruit en niets bleef erin. Ik dacht dat moet bij hem na een dag toch ook wel beter gaan, maar helaas niet. Hij bleef ziek. Na 2 dagen ziek-zijn, moesten we de volgende dag vertrekken naar Australië. Hans was nog steeds zo ziek als een hond en niets hielp. Vreselijk. We zouden weer met de ferry en bus (5 uur!) naar Phuket gaan, vanwaar onze vlucht naar Australië zou vertrekken. Dat was al geboekt, maar ik was echt bang dat hij dat niet zo overleven zo’n lange trip en weer op de boot. Ik werd er midden in de nacht bezorgd wakker van en besloot die trip maar te laten zitten en het vliegtuig te nemen. Dat bespaarde ons 4 reisuren en de zeereis. Dat was maar goed ook, want in de taxi naar het vliegtuig was het alweer helemaal mis. De vlucht naar Phuket was echt vreselijk voor hem, ik was zo blij dat we er waren. Ik voelde de pijn en misselijkheid die hij had ook bij mezelf. Brrrr. Het enige wat hij wilde was zo snel mogelijk Thailand uit en naar Australië. Dat hij er is gekomen is bijna een wonder.

De dokter in Australië constateerde dat het waarschijnlijk Giardia beestjes zijn, die vaak in tropische landen in verkeerd drinkwater voorkomen. Ze parasiteren lekker in mens en dier. Gelukkig zou het vanzelf over moeten gaan en anders kan antibiotica een handje helpen. Inmiddels, dag 6, gaat het gelukkig een stuk beter met hem. Hij zit weer aan een biertje en dat betekent dat het wel weer goed gaat komen met hem ;-). Leve Australië!

We gaan komende weken lekker van Australië genieten met onze campervan. Die is weer gestart en schoongemaakt. Hopelijk is het muizennest dat zich in het dashboardkastje had verscholen inmiddels ook verhuisd 😉

Tot snel en een hele fijne jaarwisseling!

Liefs Rina

4 Reacties op Kleine beestjes in Thailand

1. Hans en Rina, wat een gedoe allemaal zeg. Wees maar blij dat het allemaal goed gekomen is met jullie gezondheid. Nu veel plezier in Australie. Ook jullie een fijne jaarwisseling en een goed en bovenal gezond 2018 !!!

2. Giardia… Oef… Rotte eieren ..geen pretje. Hoop dat Hans snel weer beter is. En uit je verslag maken we op dat we Ko samui de volgende trip links kunnen laten liggen.

3. Fijne reis Rina & Hans! Er bestaat ook een kuur tegen parasieten: Mebendazol. In NL gewoon bij de drogist of apotheek te koop zonder recept. Beterschap Hans!

• Hee Jolien, gelukkig is Hans er weer helemaal bovenop. Zelfs zonder medicijnen gelukkig. Sorry voor mijn late reactie ik zag je berichtje net pas :-). groeten,